איך משפחות מצליחות להפוך עסק קטן לאימפריה משגשגת מבלי להרוס את היחסים ביניהם בדרך? זו שאלה שמטרידה לא מעט יזמים ואנשים שרוצים להקים עסק עצמאי, ולא בכדי. עסקים משפחתיים הם עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית, ומהווים כ-95% מהעסקים במשק. אבל מה שנשמע כמו חלום – לעבוד עם האנשים הקרובים אליך ביותר – יכול להפוך במהירות לסיוט אם לא מנהלים את העסק בצורה נכונה.
הפרדה בין משפחה לעסק – האתגר הגדול
בעסק משפחתי, הגבולות בין חיי המשפחה לחיי העסק מיטשטשים בקלות. ארוחת שישי הופכת לישיבת דירקטוריון, וויכוח על המלח בשולחן גולש לדיון על תזרים המזומנים. לכן, החוק הראשון בניהול עסק משפחתי הוא יצירת גבולות ברורים.
קבעו שעות עבודה מוגדרות ומקום ייעודי לדיונים עסקיים. כשאתם בבית – אתם משפחה. כשאתם במשרד – אתם עמיתים לעבודה. זה נשמע פשוט, אבל הביצוע מורכב יותר ודורש משמעת עצמית גבוהה.
הגדרת תפקידים ותחומי אחריות
אחד המכשולים הגדולים בעסקים משפחתיים הוא חוסר בהירות לגבי תפקידים. כולם מרגישים שהם יכולים להתערב בכל דבר, כי הרי "זה העסק שלנו".
לכן, מאוד חשוב להגדיר:
- תחומי אחריות ברורים לכל בן משפחה
- סמכויות החלטה
- מדרג ניהולי ברור
- נהלי עבודה מסודרים
למשל, אם אחד האחים אחראי על השיווק, השני על התפעול והשלישי על הכספים – כל אחד צריך לכבד את תחום האחריות של האחר ולא להתערב.
תקשורת מקצועית ופתוחה
בעסק משפחתי, הנטייה היא לדלג על פורמליות ולסמוך על כך ש"כולם מבינים". זו טעות. העסק צריך להתנהל כעסק לכל דבר ועניין. לכן, הקפידו על:
- ישיבות צוות סדירות
- תיעוד החלטות בכתב
- מערכת דיווח מסודרת
- ערוצי תקשורת מוגדרים לנושאים עסקיים
תכנון המשכיות והעברה בין דורית
אחד האתגרים המשמעותיים בעסק משפחתי הוא העברת המושכות לדור הבא. רק 30% מהעסקים המשפחתיים שורדים את המעבר לדור השני, ורק 12% מגיעים לדור השלישי.
כדי להצליח בתהליך, חשוב:
- להתחיל בתכנון מוקדם (לפחות 5 שנים מראש)
- להכשיר את הדור הבא בהדרגה
- לשלב מנטורינג מקצועי
- להגדיר תהליך העברה מסודר
ניהול פיננסי מקצועי
טעות נפוצה בעסקים משפחתיים היא ערבוב בין כספי המשפחה לכספי העסק. על מה חשוב להקפיד?
- חשבונות בנק נפרדים
- מערכת הנהלת חשבונות מסודרת
- מדיניות ברורה לגבי משיכת כספים
- תכנון פיננסי ארוך טווח
טיפול בקונפליקטים
קונפליקטים הם חלק בלתי נפרד מכל עסק, אבל בעסק משפחתי הם עלולים להיות הרסניים במיוחד. לכן, חשוב לנקוט בפעולות שונות על מנת להימנע מהקונפליקטים הללו, וכמובן כדי לפתור בעיות באופן מסודר ונכון. הנה כמה רעיונות:
- לקבוע מראש מנגנון ליישוב סכסוכים
- לשקול מינוי דירקטור חיצוני אובייקטיבי
- להיעזר ביועץ ארגוני בעת הצורך
- לשמור על כבוד הדדי גם במצבי מחלוקת
השקעה בהתפתחות מקצועית
עסק משפחתי חייב להתפתח ולהתחדש כמו כל עסק אחר. ולכן אנחנו ממליצים לעודד למידה והתפתחות מקצועית, להשקיע בהכשרות וקורסים (ולא לוותר על זה כמובן), להיות פתוחים לרעיונות חדשים ואיך לא – לשלב טכנולוגיות מתקדמות.
זה אפשרי!
ניהול עסק משפחתי הוא אתגר מורכב, אבל עם הכנה נכונה, תכנון מוקדם והקפדה על כללי ניהול ברורים – אפשר להפוך אותו להצלחה מסחררת שתשרת את המשפחה לדורות רבים. הכינו לכם תוכנית מסודרת לטווח ארוך, תכננו את הלו"ז בצורה נכונה ועשו כל מה שניתן על מנת שהעסק יעבוד על הצד הטוב ביותר.